Nick:
Heslo:

Autolékárnička

Autolékárnička - řidiči musí vyměnit či doplnit 7,5 miliónu autolékárniček

Autolékárnička

V centrálním registru je v Česku evidováno téměř 7,5 miliónu motorových vozidel. Všechna budou muset mít od 1. ledna 2011 v povinné výbavě reflexní vestu a novou autolékárničku. Autolékárnička musí splňovat podmínky vyhlášky ministerstva dopravy, která nabyla účinnosti loni 15. září.

Do autolékárniček přibude leták s informacemi o poskytování první pomoci. Autolékárnička dále musí nově obsahovat kvalitní patnácticentimetrové nůžky v antikorozní úpravě, resuscitační masku s antibakteriálním filtrem a fólii na přikrytí zraněného. Naopak obvazy už nebudou muset být sterilní.

Na dotaz Práva, jestli prostě nestačí starší autolékárničku o tyto prvky doplnit, aby odpovídala nové vyhlášce, sdělil v pátek mluvčí MD Karel Hanzelka: „Doplnit ji lze.“ Starou lékárničku tedy vlastníci aut nemusejí vyhazovat. Rozhodně jednodušší je ale pořídit si novou.

Autolékárnička - nejdražší součástí resuscitační maska

Na otázku Práva, za kolik nová autolékárnička bude, odpověděl Lubomír Demel, majitel firmy D.A.S. Polička, jednoho z tuzemských dodavatelů povinné výbavy: „Proti té předchozí podraží nová autolékárnička zhruba o polovinu. Její reálná cena je tak nejméně 300 korun.“

Novou autolékárničku nejvíce prodražuje resuscitační maska, kterou dosud používali většinou jen záchranáři. „Ještě loni v létě byla nákupní cena masky kolem 200 korun. Poté, kdy vyšla nová vyhláška, dodavatelé masku podstatně zlevnili. I tak jde ale o nejdražší součást nové autolékárničky,“ konstatoval Demel.

Co musí obsahovat nová autolékárnička:


Pozor na příliš laciné autolékárničky

Výrobci povinné výbavy musejí už od loňského 16. září dodávat na trh autolékárničky v souladu s novou vyhláškou. V některých obchodech lze ovšem stále ještě narazit na staré zásoby. Kupující by si tedy měl ještě před zaplacením pečlivě zkontrolovat, jestli obsah autolékárničky odpovídá požadavkům, které začnou platit od 1. ledna 2011.

Pokud motorista objeví v prodejně autolékárničku podstatně lacinější než 300 Kč, signalizuje to, že výrobce něco ošidil. Kupujícímu ale nikdo nezaručí, že si za více peněz koupí kvalitní zboží. Ministerstvo dopravy sice ve vyhlášce specifikovalo požadavky na kvalitu, ale o autorizaci autolékárniček dodávaných výrobci neuvažuje.

„Většina autolékárniček, které jsou v Česku k mání, se vyrábí v asijských zemích ve velmi pochybné kvalitě. Nůžky nestříhají, škrtidlo se trhá a fáče moc nesajou. Jsme proto rádi, že MD akceptovalo alespoň náš požadavek na rozšíření obsahu autolékárničky. Bohužel k tomu dojde až od 1. ledna 2011,“ posteskl si už dříve ředitel pražské záchranné služby Zdeněk Schwarz.

Také ministerstvo zdravotnictví věří, že díky informačnímu letáku o první pomoci a resuscitační masce se podaří zachránit více obětí silničních nehod. Řidiči by proto nákup takto vybavené autolékárničky neměli ve vlastním zájmu odkládat až na poslední chvíli.

Některé změny platí už teď. Podle zmíněné vyhlášky MD není už od 15. září 2009 součástí povinné výbavy většiny novějších motorových vozidel rezervní kolo. Rezerva ovšem i nadále zůstává povinná pro všechna stará auta s motorem vzadu, jako jsou škodovky 105 a 120 či embéčka.

Naopak u nových vozů záleží výlučně na tom, jestli je výrobce nechal homologovat s rezervní pneumatikou, nebo pouze se soupravou na nouzovou opravu pneumatiky. Těmito stanovisky výrobců se řídí stanice technické kontroly i policisté při silničních kontrolách.

Z povinné výbavy měly původně vypadnout i náhradní žárovky. Po konzultacích s odborníky je však MD zrušilo pouze pro motocykly.


©BrKo, kontakt SDH Topol Přidejte si nás na FB.